Jak udržet v práci zdravý kolektiv a proč je to důležité?

Příjemná a zdravá atmosféra v práci hraje velmi důležitou roli. Nacházíte-li se na pozici vedoucího, manažera nebo třeba ředitele, je velmi důležité podporovat zdravý kolektiv a udržovat na pracovišti morálku. Vyplatí se vám to finančně i z hlediska zdraví. Jak ale na to?

Důvody, proč je zdravý kolektiv v práci důležitý

Zdravý kolektiv dělá spokojené zaměstnance a ti jsou pak loajálnější a spokojenější v práci, což se odrazí na jejich pracovní morálce i výkonu. Není samozřejmě tajemstvím, že zaměstnance motivuje dostatečné platové ohodnocení nebo zajímavé benefity, odměny či prémie. Avšak zdravý kolektiv byste rozhodně neměli podceňovat.

Spoustu zaměstnanců nepřijme lepší pracovní nabídku právě kvůli opuštění kvalitního kolektivu v práci, který není všude samozřejmostí. Správní kolegové jsou jeden druhému oporou, pracují v týmu, podporují se navzájem apod. Konkurenční prostředí naproti tomu nepřináší z dlouhodobého hlediska dobré výsledky.

Pokud se zaměstnanec netěší do práce, nerad tráví čas na pracovišti a chová odpor ke svým kolegům, může se rychle stát, že za něj budete hledat náhradu. Jestliže pak kvůli špatnému kolektivu musíte několikrát ročně hledat nové zaměstnance, pocítíte tuto skutečnost i na finančních výdajích. Nové zaměstnance totiž musíte neustále zaučovat, nepodávají v prvních měsících takové výkony a vy tratíte peníze.

V zaměstnání navíc trávíme opravdu obrovské množství času, průměrně 2000 hodin ročně. Jestliže se třeba i dvě třetiny tohoto času budete cítit mizerně a demotivovaně kvůli kolektivu, jaký asi myslíte, že to bude mít dopad na vaše zdraví? Zničující.

Jak podpořit zdravý kolektiv?

Nyní tedy již chápete, jak důležitý zdravý kolektiv je. Jenže otázkou zůstává, jak se o takový kolektiv postarat?

Nápomocný vám může být dobrý personalista, který vybírá nové zaměstnance do týmu, začleňuje je a dále motivuje. Vybrat ty pravé členy někdy představuje opravdový oříšek, ale jedná se o základ úspěchu. Dejte tedy na rady vašeho firemního personalisty, který byl pro tento úkol vycvičen.

Dále se pokuste tvořit každodenním přístupem příjemnou atmosféru na pracovišti. Takové drobnosti a detaily jako je obyčejná pochvala nebo povzbuzení, mohou dělat opravdové divy. Základem všeho je komunikace. Mluvte se svými zaměstnanci, zajímejte se o jejich pocity a nálady. Zeptejte se na pár otázek týdně a dodejte jim pocit bezpečí na pracovišti. Neustálé výhružky vyhozením z práce nebo strhnutí platu motivují opravdu málokoho.

A co se zaměstnanci, kteří narušují atmosféru na pracovišti?

Dalším krokem je filtrace toxických členů týmu, kteří narušují pohodovou a bezpečnou atmosféru. Zkuste rozpoznat, zda se členové kolektivu podporují a alespoň v rámci mezí mají rádi. Jestliže se mezi nimi nachází pár toxických lidí, kteří každému zkazí den, musíte zakročit.

Ne každý totiž dokáže otravné kolegy jednoduše ignorovat. Navíc tito lidé bývají neuvěřitelně vytrvalí. Doporučujeme si promluvit z očí do očí s daným zaměstnancem a nastolit určité hranice, přes které se jednoduše nemůže vydat. Vše řešte slušně a taktně, žádné scény nejsou potřeba.

V krajním případě je nutné tyto parazity kolektivu vyměnit za vhodnější kandidáty. Ostatním se může výrazně ulevit už po vyfiltrování pouze jednoho člověka a z dlouhodobého hlediska může vyhození toxického člena týmu přinést samé ovoce.