Jak se starat o řetěz na motorce?

Řetěz na motorce zajišťuje přenos hnací síly od motoru ke kolu. Proto se jedná jedno z nejdůležitějších příslušenství a doplňky na motorku vůbec a péče o něj je nadmíru důležitá. Stejně jako čistíte zašpiněné moto oblečení a boty na motorku, musíte čas od času vyčistit i řetěz.

Z čeho se řetěz skládá?

Moderní řetězy se skládají z navzájem pospojovaných vnitřních a vnějších článků. Vnitřní článek je tvořený dvěma destičkami spojenými dvěma dutými pouzdry, která jsou krytá kovovým válečkem. Vnější články zase tvoří dvě větší destičky se zalisovanými čepy. Tyto čepy procházejí skrz dutá pouzdra vnitřního článku, čímž se oba články spojují.

Je žádoucí, aby mezi jednotlivými články byl co nejplynulejší pohyb bez jakéhokoliv odporu. Běžně se setkáme s články těsněnými gumovými kroužky, které utěsní válečky mezi články a zvýší tak jejich živostnost – pokud je správně čistíme a promazáváme.

Jak správně čistit a mazat řetěz?

K péči o řetěz je nutné používat pouze přípravky k tomu určenými, jinak by mohlo dojít k poškození gumových kroužků. Pod zadní kolo umístíme podložku (například starý karton nebo hadr) a sprejem začneme přípravek nanášet na spodní část řetězu z vnitřní strany. Poté ho vydrhneme kartáčem na řetěz (nesmí být drátěný). Až hrubé nečistoty zmizí, znovu řetěz ošetříme vhodným přípravkem a osušíme hadříkem.

Po zaschnutí přípravku můžeme přejít k mazání. Nepoužívejte klasickou vazelínu ani ropný olej, gumové kroužky by mohly zvětšit svůj objem a výsledek by byl kontraproduktivní. Opět se vyplatí sáhnout po přípravcích určených speciálně k mazání řetězů. Řetěz se promazává na spodní straně z vnitřku, přičemž odkapávající mazivo by měla zachytit podložka. Nechte 15 minut schnout. Při jízdě se mazivo dostane do všech potřebných částí.

Řetěz čistěte a promazávejte po každých 500 až 1000 kilometrech jízdy. Při údržbě rovněž zkontrolujte jeho napnutí a míru opotřebení.