Zmizeli vám peníze z účtu nebo si banka strhla bez vašeho vědomí palbu? Braňte se a podejte ihned v bance reklamaci jako klient. Kdyby banka klientovi s reklamací nevyhověla, má i jiné možnosti obrany – může se obrátit na soud. Větší bankovní instituce také poskytují i možnost tzv. bankovního ombudsmana. Ombudsman je taková osoba, která má za úkol chránit zájmy klienta, působí nestranně a objektivně. Dále lze využít i řízení mimosoudních. Poslední možností je pak soud.
Finanční arbitr či ČNB
Větší část sporů se ale před soud vůbec dostat nemusí. Ve finančních službách se klienti mohou obrátit na tzv. finančního arbitra či na Českou národní banku. Finanční arbitr řeší spor mimosoudně s finančními institucemi. Řízení s ním slouží k ulehčení soudům a ke zrychlení celého procesu. To ovšem není pravidlem.
Přidejte bance recenzi
Pozitivní a negativní recenze, zkušenosti a své názory na banky můžete zcela anonymně zveřejnit na hodnotícím portálu Aplikant.cz. Recenze firem jsou zde velmi vyhledávané a pomáhají uživatelům získat více nezávislých informací. Portál provozuje společnost 123jobs Media, významný developer on-line aplikací. Na portálu najdete i množství aktuálních rad pro spotřebitele.
Vítězství u finančního arbitra nebo ČOI nemusí být definitivní
Když se spotřebiteli podaří zvítězit v řešení sporu mimosoudně, nemusí to být vždycky definitivní. Banka se totiž může proti rozhodnutí odvolat, pokud s ním nesouhlasí. Toto odvolání pak pochopitelně míří k soudu. Soudce pak nemá povinnost se řídit rozhodnutím od mimosoudního orgánu a může rozhodnout podle svého uvážení. V takové situaci má klient banky povinnost uhradit bance náklady soudního řízení a doplácí tedy nešťastně na to, že mimosoudně uspěl. Je třeba si uvědomit, že ochota odvolat se k soudu (v případě prohry u orgánu mimosoudního) je podstatně vyšší u bankovních institucí, než u klientů. Ti se většinou táhlých soudních sporů bojí a nechtějí do nich jít. Když tedy zákazník u mimosoudního orgánu neuspěje, většinou dál v řešení věci nepokračuje, i když by mohl.