Čištění a údržba motocyklu. Na co nezapomínat?

Stejně jako o moto oblečení, i o samotnou motorku se musíte pravidelně starat a čistit ji. Údržba a kontrola komponent je klíčem nejen k bezpečné jízdě, ale také k dlouhé životnosti stroje. Potřebovat budete kvalitní oleje a maziva a vhodnou kosmetiku.

Nejprve mokré čištění

Ještě před tím, než se pustíte do výměny oleje nebo chladicí a brzdové kapaliny, musíte motorku umýt. Zamezíte tak tomu, aby se nečistoty dostaly tam, kam nemají. Motorku čistěte vždy za mokra, jinak byste mohli poškodit lak. K tomuto účelu použijte zahradní hadici nebo vysokotlaký čistič nastavený na nižší stupeň. Hadr nebo houbička nejsou příliš vhodné, jelikož by se vlivem nečistot mohla motorka poškrábat.

Pokud vlastníte enduro motorku, na které patří enduro boty, bez vysokotlakého čističe se neobejdete, jelikož na ní ulpívá spousta bahna a obyčejnou hadicí byste ho neodstranili. Až po úplném namočení vezměte do ruky mycí houbu a čisticí prostředky a začněte s mytím. Na závěr použijte přípravek určený pro péči po umytí, který bude fungovat jako ochranný film.

Promazání komponentů

Po každém mytí nebo větším dešti promažte řetěz a zkontrolujte jeho dopnutí. Pak ošetřete ložiska podvozkových částí ložiskovou vazelínou, která odpuzuje vodu. Pozor, nikdy nemažte lanka, bowdeny ani brzdy. Na ty raději použijte speciální čistič brzd, který je odmastí a neohrozí jejich funkci. Tlumiče vyčistěte silikonovým olejem.

Doplnění kapalin

Čas od času je třeba vyměnit nebo doplnit kapaliny, tedy motorový olej a brzdovou a chladicí kapalinu. Interval výměny se odvíjí od typu motorky a stylu jízdy. U klasické silniční motorky by se měl olej měnit jednou ročně, chladicí a brzdová kapalina jednou za dva roky.

Nezapomeňte zkontrolovat také pneumatiky. Hloubka dezénu musí být alespoň 1,6 mm a tlak v pneumatice by se měl pohybovat v rozmezí 2 až 2,5 baru, záleží to ovšem na typu motorky a jejím zatížení. Měnit by se měly každé 4 roky, pokud do té doby nejsou sjeté.